РЕЗОЛЮЦІЯ КРУГЛОГО СТОЛУ
«Роль інститутів громадянського
суспільства
у протидії
поширення корупції в Україні»
(м. Київ, 14 березня 2017 року)
Учасники круглого столу – представники громадських організації, засобів масової інформації, вищих навчальних закладів, органів місцевого самоврядування, правоохоронних та інших державних органів України – обговоривши питання актуалізації ролі громадянського суспільства у запобіганні корупції в Україні, відзначають:
- суспільно-політична, соціально-економічна та
криміногенна ситуація з корупційними
проявами в Україні залишається складною: корупція вторгається у сферу
національних інтересів, політику, впливає на прийняття рішень органами
державної влади та місцевого самоврядування, чим створює реальну загрозу
розвитку країни;
- головною передумовою запобігання
та нейтралізації корупції є послідовна демократизація всіх сфер суспільного
життя: відкритість влади, прозорість процедур прийняття державних та
управлінських рішень, дієві механізми контролю за діяльністю державних органів
з боку громадянського суспільства – найважливіші чинники успішної протидії
корупції;
- нове антикорупційне законодавство створює умови
участі інститутів громадянського суспільства у реалізації громадського
моніторингу за діяльністю органів державної влади у сфері запобігання і
протидії корупції, що дозволить посилити можливості суспільства в сприянні
зниженню рівня корупції у державі.
За результатами обговорення питання
актуалізації ролі громадянського суспільства у запобіганні корупції в Україні учасники круглого столу рекомендують:
Визнати, що вдосконаленню антикорупційної діяльності інститутів громадянського суспільства сприятимуть:
1. активне залучення інститутів громадянського суспільства до застосування у діяльності правоохоронних та інших державних органів глибокого аналізу криміногенної ситуації при виробленні стратегічних завдань та тактики проведення антикорупційних заходів;
2. пріоритетність превентивних заходів протидії корупції, серед яких: покращення прозорості, підзвітності і доброчесності державних структур, правовий захист громадян та підвищення правової обізнаності, підвищення етичних стандартів у діяльності публічних службовців, просвітницька робота з населенням та окремими цільовими групами, виховання молоді у дусі неприйняття корупції, підтримка з боку суспільства у реалізації зазначених заходів;
3. ефективне використання у правоохоронних та інших державних органах «телефонів довіри» та «громадських приймалень» для своєчасного отримання інформації від громадян й оперативного реагування на факти корупції;
4. використання можливостей інститутів громадянського суспільства при проведенні соціологічних і кримінологічних досліджень причин та умов корупції, закономірностей їх функціонування, що дозволить формувати кримінологічні характеристики цих видів злочинної діяльності в цілому та її окремих видів, розробка на цій основі відповідних методичних рекомендацій щодо розкриття та розслідування злочинної корупційної діяльності;
5. узагальнення позитивного досвіду іноземних держав з протидії проявам корупції шляхом консолідації зусиль держави та інститутів громадянського суспільства; запровадження державної програми по формуванню антикримінальної, у тому числі, антикорупційної культури громадян України (з урахуванням міжнародного досвіду реалізації подібних програм);
6. проведення заходів, спрямованих на підвищення інформованості громадян про їх права і можливі механізми участі у здійсненні контролю за ефективністю роботи органів державної влади; підготовка методичних рекомендацій із застосування інститутами громадянського суспільства реальних правових засобів та механизмів у протидії корупції;
7. впровадження в діяльність правоохоронних та інших державної органів інноваційних технологій, таких як «електронне урядування» – для підвищення об’єктивності та прозорості прийняття ними рішень;
8. запровадження прозорого механізму обов’язкового надання державними органами інформації громадянам та юридичним особам по всіх питаннях, які не становлять державну, службову або банківську чи комерційну таємницю;
9. забезпечення захисту громадян, які сприяють викриттю корупційних діянь; з метою захисту та безпеки громадян, а також з метою ефективної протидії корупції – запровадження механізмів обов’язкового розгляду уповноваженими органами анонімних повідомлень громадян про корупційні діяння службових осіб, уповноважених на виконання функцій держави.
10. розширення повноважень громадських рад при районних в місті Києві державних адміністрацій (за відсутності районних рад у місті Києві), вивчення питання щодо створення на базі Координаційного комітету громадських рад при районних в місті Києві державних адміністрацій органу управління територіальною громадою міста Києва (розробка проектів відповідних нормативно-правових актів).
Серед заходів із розвитку та вдосконалення антикорупційного законодавства, насамперед, учасники круглого столу визначають:
1. чітке законодавче визначення
повноважень органів державної влади, юридичних осіб і громадських організацій у
сфері запобігання та протидії корупції,
забезпечення державою функціонування дієвого механізму реалізації ними своїх
прав та виконання обов’язків у цій сфері;
2. законодавче визначення вичерпного
переліку сфер ризику, де виникають конфлікти інтересів, а також спеціальними нормами
передбачити порядок врегулювання таких конфліктів;
3. законодавче врегулювання питань: упорядкування адміністративних процедур і надання адміністративних та інших публічних послуг; притягнення до відповідальності юридичних осіб за вчинення їх уповноваженими особами корупційних правопорушень; притягнення до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень осіб, які користуються недоторканністю.
Крім цього учасники круглого столу домовились продовжити співпрацювати на засіданнях Об'єднаного комітету голів Громадських рад РДА м. Києва, в ході яких планується розглядати виявлені конкретні факти корупційних проявів та надавати підготовлені матеріали до Управління з питань запобігання та виявлення корупції апарату виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) для подальшого розгляду та відповідного реагування.